Suma sumárum – podzim 2023

První semestr na magistru utekl jako voda, stihli jsme toho spoustu, mnoho pátků na univerzitě, komunitních akcích na různých místech s různými lidmi a mnoho dalšího. Pro mě tenhle semestr byl někdy docela chaotický vzhledem k tomu, že studuji tak nějak napůl ještě jeden obor, který má také rád studium během pátků. V následujících řádcích…

První semestr na magistru utekl jako voda, stihli jsme toho spoustu, mnoho pátků na univerzitě, komunitních akcích na různých místech s různými lidmi a mnoho dalšího. Pro mě tenhle semestr byl někdy docela chaotický vzhledem k tomu, že studuji tak nějak napůl ještě jeden obor, který má také rád studium během pátků.

V následujících řádcích budu reflektovat povinné předměty na KISKu, aby to mělo nějakou spojující linku mimo oborová témata, rozhodla jsem se přidat vždy nějakou hudební skladbu/píseň 🎶, která mi nějak předmět evokovala, berte to hodně s rezervou, ale přišlo mi to pěkné, někdy se mi skrze hudbu věci pospojují lépe, hlouběji.

Informační vědy

Není od věci, že Informační vědy (IV) jsou multidisciplinárním oboremu, tudíž se mi v rámci předmětu ISKM01 pospojovalo mnoho různorodých oblastí. Oprášili jsme některé znalosti z bakalářského studia a rozvíjeli jsme debatu dál.

definice IV podle Bates (1999)
Bawden, D., Robinson, L., Lorenz, M., Mikulášek, K., & Vévodová, D. (2017). Úvod do informační vědy (1. vydání). Flow.

Hodně se mi spojovala diskuse okolo komunit skrze předmět Komunitní kurátorství. Zaznívali zde i některé přištupy, jaké zahrnuje i NVC, jak by měla fungovat komunikace mezi vědci apod. Samozřejmě počátky IV mají velice blízko knihovnické větvi nejen skrze informační explozi. Technostres mi evokoval moje téma bakalářské práce, které hledá jakousi digitální rovnováhu. Design se objevoval v mnoha přednáškách, velmi blízké téma mi přišlo skrze problematiku digitální propasti, kterou jsme v DISRI otvírali skrze přednášku Lujzy Kotryové z Česko digital, která blíže popisovala úskalí okolo digitálně odloučených či ohrožených občanů. Nebo třeba téma socio-technických infrastruktur mi přišlo, že šlo ruku v ruce spolu s designovým procesem respektive uživatelsky přívětivým rozhraním.

Obecně je těžké shrnout, co si odnáším z tohoto předmětu, řekla bych asi ucelenější pohled, nějaké zarámování. Přesto si odnáším také velkou spoustu otázek, hlavně týkající se budoucnosti spojenou s informačními vědami a naší informační společností.

🎶 On-line – Jaksi Taksi.
🎶 Mí zlatí roboti – Zrní

Design, Inovace, Sociálno, Reaktivnost, Imaginace toť a mnohem víc DISRI

V rámci předmětu DISRI - Design informačních služeb, rozhraní a interakcí jsme se blíže seznamovali, co všechno design jako takový zahrnuje. Bavili jsme se o konkrétních přístupech, jako design pro sociální inovace, spekulativní (kritický) design, transitivní design. O posledních dvou typech designu jsem zpracovávala esej. Bavili jsme se o designovém procesu, jak správně dělat jednotlivé kroky, výzkum, jaké máme různorodé metody, jak prototypovat.

Během semestru jsme měli několik hostů z praxe, kteří nás blíže skrze své zkušenosti seznámili s různými problematikami.

  • Marek Augustin – HCI – jak na ideaci a prototypování
  • Laďka Zbiejczuk Suchá – designové projekty na KISKu
  • Simona Kramosilová – Designová vyspělost organizací
  • Lujza Kotryová – Česko Digital – digitální inkluze
  • Kateřina Švidrnochová – AI v designovém procesu
  • Veronuka Rút Fullerová – UX design ve městech

Konec semestru uzavřela hodina Masterclass – jaké je to být designerem? Tereza Navarová, Markéta Kučerová a Erik Vaněk absolventi KISKu referovali, kam se dostali, jaké možnosti tu jsou.

Moc se mi líbil koncept předmětu, praktické úkoly během semestru v Perusallu, mě přinutili se u dané problematiky pozastavit. Obvzlášť jsem ocenila diverzitu přístupů, kterou jsme díky hostům během semestru zažili.
Odnáším si spoustu tipů, jak používat design v běžném životě, jak koukat designovýma očima na svět, jak je možné o některých věcech přemýšlet, jak ostatní lidi do procesu přemýšlení/navrhování vtahovat a mnoho dalšího, díky za to.

🎶 Město od skupiny Květy (UX design ve městech)
🎶 Tělo 2086 – Aneta Langerová (spekulativní design)

Literatura, knihovní procesy a trh

V rámci tohoto předmětu, jak už z názvu vyplývá, jsme rozebírali převážně tři okruhy a to:

  1. literaturu obecně, z historického hlediska – jaký ná literatura pozici ve společnosti
  2. Litera v knihovnickém kontextu
  3. Knižní provoz/trh, edice, literární scouting, marketing

Koncept tohoto kurzu se mi také líbil, od historie až po současnost skrze knižní trh. Velmi cením praktickou část kurzu, která zahrnovala kreativní a knihovnické výzvy a poté ediční projekt, díky kterému jsme si v praxi mohli vyzkoušet teorii o které jsme se na hodinách bavili. Také oceňuji diverzitu pohledů, jelikož se v našich hodinách během semestru vyměnilo mnoho zajímavých přednášejících.
Ve své závěrečné eseji jsem řešila problematiku dialektiky odlišnosti pohledem Pierre Bourdieho, tedy “akci a reakci” související s literaturou.
Z předmětu si odnáším ucelenější pohled na pozici literatury ve společnosti. Blíže jsem se seznámila s knižním trhem a dalšími tématy s tím souvisejícími, jako branding, literární scouting apod.

🎶 Malorážka – Jananas (tak od 2. minuty :))
🎶 Slávy dcera – Bratři Ebenové

Seminář k diplomové práci I

Tento předmět nás blíže seznámil s profilacemi, které na KISKu máme. Garanti konkrétních profilací nás seznámili s okruhy témat, které bychom mohli v rámci svých diplomových prací zpracovávat.
Cením si této podpory, která je pro nás studenty důležitá, i když pro mě jakožto absolventky bakalářského studia na KISKu, to nebylo nic moc nového, tento předmět bych spíše ocenila během 3. roku na bakaláři, kdy jsem v mnoha oblastech tápala. Nyní ve mě tento předmět tolik nerezonoval, přesto si odnáším nějaké nové poznatky/přístupy a hlavně aktivní přemýšlení nad tématem mé budoucí diplomové práce.

🎶 Rozhodnutia – Korben Dallas & Aneta Langerová

Něco dalšího?

Mimo tyto zmíněné předměty a již reflektované B/C předměty jsem také absolvovala blokový kurz Python pro neprogramátory, kde jsme byli seznámeni s úplnými začátky programovacího jazyka python. Pracovali jsme v prostředí Replit, kde jsme měli všechny úkoly a zadání pohromadě, pěkně se v tom pracovalo. Byla to zajímavá zkušenost, jen jsem zjistila, že to asi není úplně směr, kterým bych se chtěla dál vydat, i když mě to zajímalo v souvislosti s datovou vizualizací.

Také jsem si během podzimního semestru zkusila tutorovat, a to konkrétně kurz Práce s informacemi CORE053. Jsem za tuto zkušenost velice ráda, naučila jsem se toho mnoho a těšilo mě, že mohu nějaké své znalosti a praxi předávat dál a pomáhat tak ostatním. Vypadá to, že v tutorování budu pokračovat v rámci jarního kurzu Kreativní práce s informacemi, který jsem v minulosti sama absolvovala, takže se těším, jaké to bude z druhé strany.

Bylo to pěkné, a bylo toho dost, jsem zvědavá co přinese jarní semestr.

Leave a comment

Design a site like this with WordPress.com
Get started